Därför ska du satsa på snygga profilkläder!

VARUMÄRKE. Bekväma kläder med bra funktioner och passform är viktigt när du är på ditt arbete. Hel och ren ska du också vara. Men har du tänkt på hur stor betydelse ditt val av kläder har, och hur mycket din arbetsklädstil påverkar kundernas intryck av ert företag? Uttrycket ”Skönheten ligger i betraktarens ögon” känner du kanske igen? När det kommer till relationen mellan företag och kund skulle vi snarare säga att förtroendet ligger i kundens första intryck! I den här artikeln kommer vi att prata en smula psykologi och en stor portion kommunikation via kläder. Resultatet? Med rätt kläder på arbetet kan du skapa ett starkare varumärke och vinna ökad konkurrenskraft!

50% av kommunikationen baseras på vad vi ser.

Egentligen erkänner vi ogärna att vi människor är ytliga varelser. Men faktum är att vi är rätt kräsna när det kommer till det som ögat uppfattar. Vi är också oerhört snabba att döma människor baserat på vilket första intryck de ger. Enligt Angela Ahola, doktor i psykologi, tar det enbart några få sekunder för en människa att skapa en första bedömning om en annan människa. Det gäller även kundernas uppfattning av dig. Det vi i första hand observerar är om personen utstrålar värme och närvaro samt dennes kroppsspråk, hållning och utseende. En persons självförtroende spelar också en väldigt stor roll och forskning visar att vi litar mer på personer som utstrålar ett gott självförtroende snarare än personer som vi vet har rätt kompetens i ämnet.

"För kunderna är säljaren företaget."

Det finns företag som har en stor marknadsföringsbudget, men många av landets små och medelstora företag jobbar i huvudsak med sina anställda som främsta budskapsbärare. Det gör också att kunderna bedömer företaget utifrån hur de uppfattar säljaren. För kunderna är säljaren företaget. Därför är det också viktigt att säkerställa att det visuella intrycket som säljaren ger verkligen är en förlängning av varumärket och att hen representerar företaget på bästa sätt. Faktum är att det man säger har, relativt sett, ganska liten betydelse och forskare menar att klädsel, hållning, gester, ögonkontakt och ett leende kan ha upp till fem gånger större betydelse än den rent verbala kommunikationen som enbart står för 10%.

Den icke-verbala kommunikationen kan även förstärka eller motsäga det vi uttrycker verbalt; När det vi säger stämmer överens med vår klädsel, ansiktsuttryck, hållning och liknande förstärks vår verbala kommunikation och vi utstrålar pålitlighet och ärlighet. Carlsson et al. summerar detta i sin bok Profilkläder som konkurrensmedel: ” …ett företag måste veta vad de vill kommunicera och sedan anamma det i kläderna. Vill företaget kommunicera kvalité så måste också kläderna göra det. Det sker genom val av material och kvalitet på design.” Tvärtemot väljer många lågpriskedjor att ekipera personalen i enklare kläder med ofta synbart lägre kvalitet och detta är för att förstärka varumärket och att kunderna ska känna att personalen och företagets koncept är ett och samma.

En skjorta självsäkerhet tack!

Är det bara kunderna som påverkas av kläderna? kanske du tänker. Valet av arbetskläder har givetvis även en stor psykologisk inverkan på företagets anställda. Världen över har vi en stark tradition att bära arbetskläder och genom åren har flertalet studier genomförts i ämnet. Vad forskare kommit fram till är att arbetskläderna i stor utsträckning påverkar den anställdes relation till företaget. Rätt använt kan profilkläder avsevärt stärka medarbetarnas stolthet och företagsidentifikation, på ett sätt som i sin tur stärker organisationens konkurrenskraft. En anställd som trivs i sina arbetskläder ges en trygghet i sin yrkesroll samt känner ansvar och stolthet för företaget. För arbetslaget innebär arbetskläderna en ökad inkludering och vi-känsla. Kort sammanfattat så ger snygga arbetskläder självförtroende!

Vinn kundernas förtroende innan du ens sagt hej

I en intervju som Företagarna genomfört med sex olika företagare lyfter de frågan om klädvalen som leder till bättre affärer. Köttbutik G Nilsson i Hötorgshallen ändrade för några år sedan sina arbetskläder och personalen arbetar idag i skjorta och fluga. Inspirationen kommer från Bryssel och resultatet är gråa tighta finbyxor, hängslen, svart skjorta, svart fluga och svart förkläde till vardags. Ägaren Leif Andersson berättar att de har satt säljrekord sedan de bytte kläder. Han tror att det beror på att fler spontankunder får upp ögonen för butiken när de ser medarbetarnas sköna klädstil. ”(våra kläder) visar yrkesstolthet och stil. Det ska kännas lite extra att gå till slaktaren i Hötorgshallen jämfört med att bara gå till köttdisken i närmaste mataffär.”

Smakar det så kostar det. Eller?

Att göra medvetna val av företagets arbetskläder behöver inte kosta skjortan, utan bör ses som en investering som kan leda till stora förbättringar för hela organisationen och är ett viktigt komplement till den övriga marknadskommunikationen. Att våga tänka nytt och sticka ut är därför bra för att väcka uppmärksamhet och skapa igenkänning. En unik stil bidrar även till ökad konkurrenskraft eftersom ni kan särskilja er gentemot konkurrenterna. Om ni dessutom väljer kläder av högre kvalitet så kommer de att ha längre hållbarhet, och därmed kan kostnaden utslagen på tid bli betydligt lägre.

Tips! Ett ytterligare sätt att förstärka ert visuella intryck är genom att förädla kläderna. Idag finns det en stor variation av sätt att lägga till en märkning (tryck, brodyr etc.) på era plagg. Läs mer om olika märkningsmetoder här!

Så lyfter du ditt varumärke med rätt arbetskläder
– vi ger dig tre handfasta tips!

Välj ditt uttryck! Bestäm hur du vill att företaget ska uppfattas av kunderna och välj ut kläder därefter. Har ni flera olika kundgrupper kan det vara bra med en varierad, men ändå sammanhållen, garderob för en högre identifikationsfaktor.

Var alltid unik! Om alla i branschen har samma typ av kläder, välj något som gör att ni sticker ut! Det kan handla om ett annorlunda plagg, en häftig färg eller smart placerat tryck.

Våga förädla! Snygga kläder i all ära, men med rätt märkning kan ni lyfta era arbetskläder till nästa nivå. Det är också en självklarhet om ni vill att kunderna ska förknippa er stil med ert företag.

Klicka här för att handla profilkläder: Casual Business

* Priset baserat på minsta antal för paketköp, enfärgstryck och rekomenderad tryckmetod för produkten om inte annat angivits. Pris/st påverkas av antal produkter, tryckmetod och antal färger. Alla priser är exklusive moms.